Rindunya suara Zaleha Hamid – Mas Idayu

1 month ago 28

PETALING JAYA: Nama Zaleha Hamid begitu sinonim dengan irama dangdut, malah penyanyi itu juga menjadi pencetus kebangkitan genre yang menaikkan adrenalin pendengar untuk turut sama bergoyang.

Lagu malar segar seperti Nasib Janda, Dangdut Reggae, Jangan Segan-Segan dan Pria Idaman antara sentuhan yang memacu Zaleha, 65, ke puncak populariti.

Kehebatan wanita kelahiran Pulau Pinang itu diakui Ratu Gelek 45 Darjah, Mas Idayu yang menyifatkan Zaleha sebagai penyanyi dangdut yang tiada tandingan.

“Kak Zaleha adalah pencetus irama dangdut dengan muzik yang unik. Saya sangat menghormatinya sebagai penyanyi dan merindui suaranya.

“Saya berharap dia akan kembali sihat dan dapat mendendangkan semula lagu lamanya yang popular,” katanya.

Ditanya lagu Zaleha yang menjadi kegemarannya, Mas Idayu berkata, Jangan Kau Tangiskan yang terdapat dalam album Curahan Rasa pada 1982 adalah antara sentuhan yang berbekas di hatinya.

Zaleha atau nama sebenarnya, Siti Zaleha Abdul Hamid diserang angin ahmar selepas terjatuh dalam bilik air di kediamannya di Johor Bahru pada 23 Disember 2019.

Kejadian itu berlaku selepas dia pulang dari Kuala Lumpur bagi memenuhi jemputan program pentas akhir, Gegar Vaganca musim keenam (GV6).

Selain dangdut, Zaleha juga terkenal dengan irama Hindustan dan Melayu Deli sekitar era 1980-an.

 

The post Rindunya suara Zaleha Hamid – Mas Idayu appeared first on Utusan Malaysia.

Read Entire Article